Artikkelen er skrevet av: Nicolai Kiær Holter
Blant landets 64 St. Johannesloger er det alltid hvert år noen som planlegger logemøte på 23. april, altså på St. Georgsdagen. I 2026 var St. Johanneslogen St. Olaus til den gyldne Murskje i Oslo en av disse logene.
Ordførende Mester William Schmidt, selv aktiv speider i sin tid, la til rette for at det planlagte resepsjonsmøtet også skulle bli en markering av likheten mellom speiding og frimureri.
Aftenens fungerende Ordførende Mester var broder Trond Walstad, som kan se tilbake på mange års innsats som embedsmann i Murskjeen, sist som logens Deputerte Mester fram til 2016. Broder Trond har selv en mangeårig speiderbakgrunn både i det tidligere Norsk Speidergutt-Forbund og i det nåværende Norges speiderforbund, og har blant annet vært kretsleder i NSF, Gildemester for et av St. Georgsgildene i Norge og daglig leder for Norsk Speidermuseum.
Les videre →